Πως μπορούμε να ενισχύσουμε την απόδοση ενός μαθητή.
Η απόδοση κάθε παιδιού στο σχολείο σημαντική για το ίδιο αλλά και το περιβάλλον του. Κανένα παιδί δεν θέλει να έχει αποτυχίες και το ίδιο ισχύει και για τους γονείς του. Είναι ικανοποίηση να βλέπουν το παιδί τους να τα καταφέρνει αλλά και προσωπική τους επιβεβαίωση ότι τα έχουν καταφέρει καλά ως γονείς. Υπάρχει, όμως, «συνταγή» για να γίνει καλός μαθητής και ποιος είναι ο ρόλος του κάθε εμπλεκόμενου στη διαδικασία για να αναπτύξει κάθε παιδί τον εαυτό του και τις ικανότητες του;
Ο ρόλος του γονέα
Κατανόηση των αλλαγών
Τα χρόνια της εφηβείας είναι χρόνια ραγδαίας ανάπτυξης και συνεχόμενων αλλαγών στην προσωπικότητα, το συναισθηματικό κόσμο και τη συμπεριφορά κάθε παιδιού. Αυτές όλες οι αλλαγές, για να γίνονται σωστά ώστε το παιδί να αναπτύσσεται να εντάσσεται και να αποδίδει όσο καλύτερα μπορεί απαιτούν την συνεχή υποστήριξη των γονέων. Πρέπει λοιπόν πρώτα οι γονείς να δώσουν στο παιδί την ευκαιρία να εξελίσσεται και να λειτουργεί σε ένα υγιές και όχι αγχωτικό περιβάλλον.
Αυτονομία – Εμπιστοσύνη
Οι γονείς θα πρέπει να αποδεχθούν ότι το σχολείο είναι δουλειά του παιδιού. Δεν χρειάζεται ταύτιση, ούτε συνεχείς παραινέσεις για να μελετήσει. Είμαστε δίπλα παρακολουθούμε, ελέγχουμε και βοηθάμε όταν μας ζητηθεί. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εμπιστευτούμε το παιδί να βρει το δικό του ρυθμό και τρόπο, έχοντας υπόψη ότι όσο περισσότερη πίεση ασκούμε, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να συμβεί αυτό.
Υποστήριξη οργάνωσης
Πολύ μεγάλη σημασία έχει η βοήθεια που μπορεί να έχει κάθε παιδί στο να βρει τρόπους να είναι πιο συστηματικό. Να καθορίσει το χώρο μελέτης του, να κάνει μικρά ενδιάμεσα διαλείμματα, να εναλλάσσει γραπτές με προφορικές ασκήσεις, να μένει συγκεντρωμένο. Όλα αυτά έχουν μεγάλη σημασία. Πολλά παιδιά πελαγώνουν γιατί δεν μπορούν να οργανώσουν τη μελέτη τους και όχι γιατί δυσκολεύονται με το περιεχόμενο.
Αγάπη και αποδοχή
Πολύ σημαντικό είναι επίσης οι γονείς να μη συγχέουν το μαθητή με το παιδί. Να δίνουν στο παιδί τους να καταλαβαίνει ότι μια αποτυχία στο σχολείο δεν σημαίνει ότι κλονίζεται η αγάπη τους. Με το να τιμωρούν, να το μαλώνουν και να δείχνουν διαρκώς τη δυσαρέσκεια και την απογοήτευσή τους, δεν κερδίζουν τίποτα. Για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τα παιδιά χρειάζονται ανθρώπους που ενδιαφέρονται να ακούσουν και να καταλάβουν. Με τον τρόπο αυτό, μαθαίνουν να ζητούν βοήθεια όταν τη χρειάζονται και να μην εγκαταλείπουν όταν κάτι δεν πάει καλά.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού επίσης αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα στην εξέλιξη κάθε μαθητή. Εκτός από τη δομημένη μαθησιακή διαδικασία απαραίτητη είναι γενικότερη φιλοσοφία του δασκάλου, η μεθοδολογία που ακολουθεί για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του μαθητή, με όλα τα οφέλη που αυτή προσφέρει. Στα Φροντιστήρια μας ακολουθούμε ορισμένους κανόνες για να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη του κάθε παιδιού στις δυνάμεις του και να το βοηθήσουμε να εξελιχθεί και να αποδώσει.
Ενθάρρυνση
Το πρώτο βήμα είναι να ενθαρρύνουμε την συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα, στις ασκήσεις, τις συζητήσεις που γίνονται μέσα στην τάξη και άμεσα να επικροτούμε την συμμετοχή αυτή.
Παρακίνηση
Η θετική παρακίνηση και επιβράβευση είναι βασική προϋπόθεση στο χτίσιμο της αυτοπεποίθησης. Δεν τονίζουμε τα λάθη ή τις αστοχίες αλλά τις πρωτότυπες ιδέες, την καλή έκφραση ή ακόμα και την απλή συμμετοχή βάζοντας ταυτόχρονα νέους στόχους που θα μπορέσουν να κατακτήσουν.
Στόχοι
Οι στόχοι είναι το επόμενο βήμα. Οι καθηγητές μας ορίζουν στόχους εφικτούς για κάθε μαθητή και τον βοηθούν να τους κατακτά σταδιακά. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά συνειδητοποιούν την πρόοδο τους και προχωρούν με αυτοπεποίθηση στο επόμενο βήμα.
Αυτοαξιολόγηση
Η ανάπτυξη της αυτοαξιολόγησης είναι βασικό κλειδί για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης των μαθητών μας. Για μας είναι σημαντικό ο καθηγητής, ως καθοδηγητής, να τους δείξει τον δρόμο και να τους δώσει τα εφόδια να αξιολογήσουν τον εαυτό τους, τις δυνατότητες τους, να αναγνωρίσουν τις δυνάμεις και τις αδυναμίες τους.
Θετική Ενέργεια
Ενδιαφερόμαστε πάντα να υπάρχει ένα θετικό κλίμα στην τάξη, φροντίζοντας τα παιδιά να νιώθουν ασφάλεια και στήριξη. Έτσι αναπτύσσουμε την αίσθηση αυτοπεποίθησης και σιγουριάς και απολαμβάνουμε την εξέλιξη των μαθητών μας, σε ένα παραγωγικό μαθησιακό περιβάλλον!
Σίγουρα η απόδοση κάθε μαθητή έχει να κάνει με τις γνωστικές του ικανότητες, αλλά παράλληλα είναι βέβαιο πως κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες κάθε παιδί μπορεί να αναδείξει και να βελτιώσει τις μαθησιακές του δυνατότητες.
Στα Φροντιστήρια Παπαπαύλου σε συνεργασία με κάθε γονέα βοηθάμε τα παιδιά να πιστεύουν στον εαυτό τους και να προσπαθούν οργανωμένα και συστηματικά για τους στόχους τους. Αυτό είναι και το μυστικό της επιτυχίας μας !